ارتباط چاقی و تشکیل لخته ی خون در کودکان و نوجوانان

 15 ژانویه 2016- محققان مرکز پزشکی  Wake Forest Baptistارتباط بین چاقی و تشکیل  لخته های  خون در  رگهای کودکان  و نوجوانان را کشف کردند.

در حالیکه چاقی یک عامل خطر شناخته شده برای ترومبوآمبولی وریدی یا VTEدر بزرگسالان است، مطالعات قبلی در جمعیت  کودکان  نتایج  مختلفی را ارائه  داده اند. با این حال  بررسیهای موسسه ی ویک فارست باپتیست  نشان می دهد  که چاقی که با نمایه ی توده ی بدنی تعیین می شود از نظر آماری پیش بینی  کننده ی تشکیل  لخته ی خون در نوجوانان محسوب می شود.

نتایج این تحقیق در شماره ی اخیر  مجله ی Hospitalpediatricsمنتشر شده است.

دکتر Halvorsonنویسنده ی اصلی این پژوهش و استادیار بیماریهای کودکان در موسسه ی ویک فارست می گوید: این نتایج بسیار مهم می باشند زیرا VTEدر طی 20 سال  گذشته بطور چشمگیری افزایش یافته است و چاقی در دوران کودکی  در ایالات متحده ی آمریکا همچنان  شایع است.

 برای این  پژوهش، محققان یک پژوهش گذشته نگر از بیماران بستری شده در بیمارستان کودکان  برنر درمرکز پزشکی ویک فارست از ژانویه ی سال 2000 تا سپتامبر سال 2012 راه اندازی  کردند. آنها 88 بیمار 2 تا 18 ساله را که شرایط  شرکت  در این پژوهش را داشتند ، شناسایی نمودند. از این افراد 33 نفر (37.5درصد) چاق بودند، هر چند در بسیاری از آنها علاوه بر چاقی، عوامل  خطر شناخته  شده برای  تشکیل لخته ی خون وجود داشت.

پس از تنظیم نتایج برای سایر عوامل خطر- در میان افرادی که به عفونت خونی مبتلا بودند و زمان زیادی را در بخش مراقبت های ویژه بسر می برند – محققان دریافتند یک ارتباط کوچک اما از نظر آماری  معنی دار بین چاقی و VTEوجود دارد که چنانچه درمان نشود می تواند به مشکلات حاد و مزمن سلامت دراین افراد منجر شود.

منبع:www.sciencenewsline.com/news/2016011522440037.html